Extractia dentara

Desi stomatologia moderna permite in multe cazuri evitarea extractiei dintilor, uneori este inevitabila. In cazul dintilor care nu mai pot fi tratati, pentru evitarea amplificarii problemelor stomatognate, extractia dentara este unica solutie.

Extractia dentara trebuie efectuata doar in ultima instanta, atunci cand alte metode de salvare a dintelui nu mai sunt posibile sau cand dintele poate provoca alte complicatii grave.

Medicii nostri sunt mandrii cand reusesc sa salveze dintii care par pierduti , folosind diverse metode de tratament si restaurare. Un medic dentist profesionist este acela care incearca totul pentru a pastra dintii naturali, pentru ca oricat de minunati ar fi dintii artificiali, cei mai buni dinti sunt cei naturali.

In cadrul cabinetului stomatologic, extractia dentara se efectueaza rapid si fara complicatii de catre medici experimentati care folosesc anestezice locale de ultima generatie.

Cand este necesara extractia dentara?

In cele mai multe cazuri, dintii trebuie indepartati din cauza pacientului care i-a neglijat, a amanat vizita la dentist si au ajuns intr-o stare grava.

În unele cazuri, extracția dinților se efectuează pentru a evita complicații mai grave. De exemplu, dacă dinții pot provoca chisturi, inflamații sau nevrite. Dacă un dinte rănește în mod constant limba sau mucoasa obrazului sau interferă cu o mușcătură normală, este de asemenea mai bine să îndepărtați un astfel de dinte. Când se montează o proteză detașabilă, uneori devine necesară îndepărtarea dinților, dar pentru aceasta trebuie să existe indicații stricte.

Principalele indicatii pentru care un pacient are nevoie de extractia dintilor sunt:

• infectii severe ale dintilor

• dinti puternic afectati de carii, care au distrus grav coroana dintelui, atunci cand restaurarea dintelui nu este posibila

• dinti afectati de boala parodontala avansata

• incapacitatea sau ineficienta tratamentului de canal

• fractura radacinii dintelui

• molarii de minre, daca nu erup in mod corect, ranesc tesuturile inconjuratoare, sunt localizati incorect, sunt afectati de carii sau sunt dificil de accesat pentru tratament

• dintii pot fi indepartati si din motive ortodontice

Tipuri de extractie dentara:

In majoritatea cazurilor, extractia este o manopera relativ usoara, fara discomfort pentru pacient. Exista si situatii in care extractia dentara presupune manopere complexe. Astfel, ele sunt de regula urmate de o perioada de discomfort mai mare pentru pacient, cu simptome precum durere, vanatai, umflaturi, dificultate la deschiderea gurii si masticatie. Este important de retinut ca aceste simptome vor trece.

Extractia molarilor de minte:

Indepartarea molarului de minte poate fi necesara din numeroase motive. Cel mai frecvent este distrugerea dintelui de carii profunde. Indepartarea unui dinte, care de fapt nu participa la functia masticatorie, este mai oportuna decat tratatarea lui. Al doilea motiv cel mai frecvent este localizarea incorecta, adica inclinarea spre dintele vecin. Acest lucru cauzeaza, nu numai diferite boli ale dintelui vecin, ci si posibile deplasari ale dintilor de pe intreaga arcada. Se stie ca eruptia molarilor de minte este adesea insotita de diverse complicatii.

Daca medicul dentist a observat vreo patologie, el poate recomanda incepartarea dintelui chiar inainte de eruptia sa completa. Foarte des, o astfel de operatie ajuta la mentinerea sanatatii gingiilor si a dintilor adiacenti, precum si la evitarea unor posibile probleme pe viitor.

Extractii complicate ale dintilor:

In cazurile in care un dinte nu poate fi salvat are radacinile pozitionate incorect, foarte curbe, sau in apropierea unor structuri anatomice importante ( canalul mandibular, sinusul maxilar), este necesar sa se efectueze o extractie complexa. In unele cazuri, un astfel de dinte nu poate fi extras intreg, fiind sectionat in fragmente, iar apoi fiecare fragment este indepartat separat. Deseori, in aceste cazuri, pe langa tratamentul clasic, sunt prescrise si antibioticele.

Extractia dintilor inclusi:

Dintii inclusi sunt aceia care , din diverse motive, nu pot erupe singuri si raman ”ascunsi”in osul maxilar, partial sau in totalitate. Cel mai adesea, aceasta situatie se intalnese la molarii de minte. Indepartarea unui dinte inclus este o procedura destul de ampla si este efectuata numai de catre medicii cu experienta. Cabinetul stomatologic dispune de medici experimentati si de toate instrumentele necesare pentru a face fata acestei proceduri fara complicatii pentru pacient.

Indepartarea radacinilor dintilor:

Indepartarea radacinii dintilor este necesara in cazul in care coroana dentara este in mare parte distrusa, iar radacina nu poate sustine din varii motive un pivot radicular.

Extractia radacinii poate fi simpla dar si complexa. Daca osul care inconjoara radacina este resorbit, extractia radacinii nu est deloc dificila. Cu toate acestea, daca radacina este situata adanc in alveola, atunci indepartarea sa este asociata cu anumite dificultati. Radacinile dentare sunt indepartate cu ajutorul unor instrumente speciale, numite ”elevatoare”. Daca indepartarea in acest mod este imposibila, atunci radacina este sectionata si extrasa pe bucati.

Ce trebuie sa faca pacientul inainte de extractia dintilor

Inainte de programarea la dentist, trebuie sa mancatti bine. Persoanele care nu mananca inainte de interventia chirurgicala, oricat de simpla ar fi extractia, sunt mai anxioase si mai predispuse la stari de ameteala dupa efectuarea anesteziei. In plus, timp de cateva ore dupa extractie nu veti putea manca.

Gestionarea durerii in timpul extractiei dentare

Cabinetul stomatologic dispune de anestezii de ultima generatie care permit ca procedura de extractie a dintilor sa fie in totalitate fara durere. Dupa extratii dificile, pacientul poate prezenta dureri, dar aceasta problema este rezolvata cu analgezice eficiente si sigure. Chiar inaintea injectarii anestezicului, locul punctiei este dezinfectat si tratat cu un spray anestezic special, astfel incat sa nu simtiti nici macar intepatura. Medicamentele anestezice moderne au un efect anestezic puternic, sunt sigure ( unele nu traverseaza nici macar bariera placentara dintre mama si fat). Tipul de medicament este selectat de catre medic in mod individual. Asigurati-va ca avertizati medicul despre alergiile exsitente la medicamente si despre bolile pe care le aveti. Astfel, pot fi evitate complicatiile grave.

Cand nu se poate scoate un dinte

Nu exista contraindicatii absolute pentru extractia dintilor. Cu toate acestea, in cazzul unor boli sau situatii, interventia ar trebui amanata si ar trebui efectuata o pregatire preliminara adecvata. Contraindicatiile temporare pentru extractia dentara sunt:

• boli cardiovasculare in timpul unei exacerbari

• boli acute ale rinichilor, pancreasului

• hepatita infectioasa (acuta si exacerbare)

• boli de sange care se manifesta cu simptome hemoragice

• boli infectioase acute

• boli ale sistemului nervos central

• boli mintale in timpul unei exacerbari

• sarcina (in trimestrul I si III)

• radioterapie

• dinti situati in zoa unei tumori maligne

Sfaturi de ingrijire dupa extractia dentara

In functie de trauma produsa in urma extractiei, pacientul poate simti o usoara umflare in zona de extractie pentru o perioada de timp. Pentru a elimina umflatura, o compresa rece trebuie aplicata pe obraz. Dupa indepartarea unui dinte, ramane un cheag de sange in alveola, pe seama caruia se va produce vindecarea. Prin urmare, pentru a nu-l indeparta din alveola, in primele doua zile dupa extractie nu trebuie sa scuipati sau sa clatiti gura puternic. De asemenea, trebuie sa evitati consumul de alimente si bauturi prea reci sau fierbinti si de bauturi carbogazoase.

Precautii pentru a preveni complicatiile:

• dupa o ora, scoateti compresa pe care medicul a aplica-o pentru a opri sangerarea

• nu consumati alimente timp de 2-3 ore dupa extractie. puteti bea apa, cu grija, dar la temperatura camerei

• cel putin in prima zi , nu fumati

• daca doriti sa preveniti aparitia durerii, este mai bine sa luati analgezie (ex: Nurofen), chiar inainte de disparitia completa a anesteziei

• este mai bine sa mestecati alimentele pe partea opusa extractiei

• nu trebuie sa va angajati in activitati care necesita un efort semnificativ

• in prima zi este mai bine sa nu va spalati dintii, apoi pentru o vreme ar trebui sa folositi o perie moale si sa incercati sa nu periati zona de extractie

• pentru 3 zile, excludeti alimentele calde, condimentate si dure, bauturile calde. acest lucru poate deteriora cheagul de sange care s-a format in alveola

• nu atingeti locul extractiei cu limba sau cu obiecte , nu incercati sa curatati alveola de sange, nu va clatiti gura, nu aplicati unguente si nu folositi remedii populare, chiar daca credeti ca este necesar

• in ziua urmatoare dupa extractie, respectati igiena cavitatii, spalti-va pe dinti cu o cantitate minimade pasta de dinti, evitand locul extractiei

• daca aveti boli cardiovasculare, trebuie sa va monitorizati tensiunea arteriala. O crestere a tensiunii poate provoca sangerari din alveola

• in caz de extractii multiple, traumatizante, interventia va fi urmata de o umflatura mai mare in zona. Pentru a reduce inflamatia puteti aplica pe obraz, in zona dintelui extras, o compresa rece , precum o sticla cu apa rece din frigider

• in prima zi, puteti aplica compresa rece de 3-4 ori timp de 15 minute, cu un interval de 45 minute intre fiecare aplicare

Respectati cu strictete toate indicatiile medicului. Luati toate medicamentele prescrise conform schemei. Daca aveti vreun discomfort sau vreo nelamurire, contactati medicul din cadrul cabinetului stomatologic.